Kundtjänst

Vi finns här för att hjälpa dig! Om du inte hittar det du söker i våra vanliga frågor och svar är du välkommen att kontakta oss via telefon eller mejl.

Överlåtelse till Morrow Bank

Har du mottagit ett mail eller brev om överlåtelse till Morrow Bank?

Det här är vad som gäller!

Läs även FAQs nedan.
  • Från och med den 1 december kommer ditt lån att överlåtas till Morrow Bank. Det innebär att du från detta datum loggar in på deras hemsida för att se och hantera ditt lån.

  • Du behöver inte göra något. Om du har autogiro kommer det att flyttas över automatiskt. Har du inte autogiro får du som vanligt din faktura för december i brevlådan.

  • Om du har frågor är du mer en välkommen att kontakta vår kundtjänst. Eller läsa FAQs nedan.

    Vi svarar alltid på mail inom en bankdag! Info@moank.se

Kontakt

Moanks kundtjänst finns här för att hjälpa dig! Läs gärna våra vanliga frågor och svar eller kontakta oss om du vill veta mer.

Telefon

Vardagar: 09.00-17.00

Dag före röd dag stänger vi kl 12.00
4 december stänger vi 14.00

MEJL

Vi besvarar ditt ärende inom 1 bankdag.

Hitta svar till dina frågor

Kommer min nuvarande ränta att förändras på grund av övergången till Morrow Bank?

Efter övergången är det Morrow Banks allmänna villkor som börjar gälla för ditt lån, då du inte längre är kund hos Moank. Kontakta Morrow Bank i december för frågor om dina villkor eller ditt lån.

Vad händer med min låneskyddsförsäkring vid övergången till Morrow bank?

I samband med att Morrow Bank tar över som kreditgivare sägs ditt låneskydd hos AXA upp. Om du uppfyller kraven kommer du automatiskt att bli ansluten till en försäkring när lånet övergår till Morrow Bank, du kommer att få mer information från Morrow Bank gällande detta. För skador som uppstod innan 1 december ska du kontakta AXA. Telefon: 08-517 614 06, enklast att anmäla skada på webben: http://clp.partners.axa/se/skada

Vilka är Morrow bank?

Morrow Bank är en nordisk bank med huvudkontor i Norge med fokus på lån och kreditprodukter. I januari 2026 blir Morrow Bank officiellt en svensk bank, Morrow Bank AB. Läs mer här: https://morrowbank.se/artiklar/morrow-bank-blir-svensk

Varför kommer Moank inte längre erbjuda privatlån?

Moank har valt att för tillfället inte erbjuda privatlån, för att kunna fokusera på andra satsningar framåt. Samtidigt stänger vi inga dörrar för framtiden, det är möjligt att Moank kommer tillbaka med nya typer av konsumentlån längre fram.

Om jag inte har autogiro, hur får jag fakturan från Morrow Bank?

Du kommer att motta din faktura via post. Du kan även hitta den digitalt på ”My pages” på www.morrowbank.se.

Kommer min avbetalningstid eller månadskostnad förändras på grund av övergången till Morrow Bank?

Nej, din återbetalningstid påverkas inte av övergången till Morrow Bank. Morrow Bank kommer att skicka nya allmänna villkor till dig efterhand.

Mitt lån är hos inkasso? Hur påverkar det här mig i övergången till Morrow Bank?

Om du har en pågående betalning hos ett inkassobolag, påverkas du inte av flytten till Morrow Bank, utan fortsätter betala till inkassobolaget som vanligt.

Jag har autogiro, vad ska jag göra i och med övergången till Morrow Bank?

Ditt autogiromedgivande kommer automtiskt att flyttas över, du behöver inte göra något. Autogiromedgivandet för Moank AB kommer att sägas upp i samband med övertagandet, varefter Morrow Bank kommer att överta autogiromedgivandet och därefter vara betalningsmottagare. Idag är autogiromedgivandet kopplat till Moank AB 559000-0237 med BG 5495-0928, efter övertagande av autogiromandatet kommer det vara kopplat till Morrow Bank 955759-3739 med BG 169-0858. Flytten kommer att ske med automatik och du behöver inte göra något.

Kan jag ta ut mina pengar när jag vill?

Du kan alltid ta ut dina pengar när du vill. Har du ett fasträntekonto tillkommer en uttagsavgift om du tar ut pengarna innan löptidens slut.

Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?

Antingen gör du en insättning direkt genom din egen bank till vårt BG-nummer, sparkontots kontonummer skall då anges som OCR-nummer. Eller så gör du en engångsinsättning direkt i inloggat läge på vår hemsida. Då ger du ett autogiormedgivande så att vi kan dra pengarna direkt från ditt konto.

Kan man sätta upp ett automatiskt månadssparande?

Ja, för Moank Flex och Moank Flex Plus sätter du enkelt upp ett månadssparande i inloggat läge på mina sidor på valfritt belopp och valfri dragningsdag.

Varför samlar ni in bankkontodata?

Bankkontodata hjälper oss att göra en bättre kreditbedömning baserad på realtidsdata, som exempelvis inkomstverifiering. Vilket därmed innebär att vi kan utforma individanpassade erbjudande till kund. Dessutom hjälper detta oss att förhindra bedrägeri, penningtvätt och finansiering av terrorism.

Hur nyttjar jag min försäkring?

Om du har försäkring via AXA läs mer om dina villkor här www.moank.se/laneskydd , eller anmäl skadan direkt på webben genom följande länk: https://service.axapartners.se/

Kan man avsluta låneskyddet?

Ja. Det finns inte heller någon bindningstid på försäkringen.

Vad krävs för att teckna ett låneskydd?

Kraven för att kunna teckna låneskyddet är följande: *Bosatt i Sverige. * Tillsvidareanställd. *Jobbar minst 17 timmar/vecka. *18 - 64 år gammal. *Fullt frisk och arbetsför. *Har ingen kännedom om sjukdomstillstånd, skada, allvarlig sjukdom eller förestående sjukskrivning. *Är inte medveten om en kommande uppsägning.

Vad täcker låneskyddet?

Låneskyddet täcker kostnaderna för dina månadsbetalningar hos oss, maximalt 15 000 kr/mån/lån, i upp till 12 månader om du skulle råka ut för något av följande: * Sjukskrivning (om minst 50%) som varar mer än 30 dagar på grund av olycksfall eller sjukdom. * Ofrivillig arbetslöshet som varar mer än 30 dagar. Vid kritisk sjukdom såsom cancer, stroke och hjärtattack kan försäkringen betala ut ett engångsbelopp om 50 000 kronor till dig. Vid dödsfall kan försäkringen lösa hela lånet upp till 600 000 kronor.

Hur mycket kostar låneskyddet?

Premien för låneskyddet är 6,5% av månadskostnaden för lånet.

Kan jag förtidsinlösa mitt lån?

Om du vill betala tillbaka i förtid så kan du meddela kundtjänst på info@moank.se vilken dag du vill lösa lånet. Du erhåller sedan belopp och betalningsuppgifter.

Vad händer om jag inte kan betala tillbaka mitt lån?

Om du vet att du inte kommer ha någon möjlighet att betala tillbaka så vill vi att du tar kontakt med oss så att vi tillsammans kan lösa situationen. Om du inte har täckning på ditt bankkonto när vi drar pengarna kommer vi att skicka en påminnelse till dig. Påminnelser medför extra kostnader för dig.

Hur betalar jag tillbaka på mitt lån?

Du betalar enkelt tillbaka lånet via autogiro. Det avtalade beloppet dras varje månad på förfallodagen (28e varje månad). Du slipper därför själv hålla reda på när du och hur du ska betala tillbaka lånet.

Vad innebär effektiv ränta?

Med effektiv ränta avses den faktiska kostnaden för ett lån utryckt som en årlig räntesats på kreditbeloppet. Den effektiva räntesatsen beräknas som om räntan betalas en gång per år varpå skillnader uppstår mot den nominella räntan när betalningar sker varje månad.

Vad kostar det?

Räntan bestäms individuellt och baseras på din kreditprofil som påverkas av flera faktorer. Vi kan på förhand inte ge något besked om din individuella ränta. Räntan sätts individuellt mellan 4,90 % - 14,95 %. Uppläggningsavgift utgår som en engångsavgift vid tecknande av lån på 395 kr. Månadsavier som skickas per post kostar 39 kr/avi. Autogiro är avgiftsfritt.

Varför har min låneansökan inte beviljats?

Vi gör en kreditprövning på alla våra kunder. Om kreditprövningen visar att du kan få svårigheter att betala tillbaka lånet så beviljar vi inte lånet till dig. Vi vill inte att du ska hamna i en svår ekonomisk situation.

Var hittar jag mitt låneavtal?

Du hittar ditt låneavtal i inloggat läge på Mina sidor.

Kan jag lösa lånet i förtid?

Det går bra att lösa lånet i förtid, för att göra detta behöver du kontakta vår kundtjänst. Enligt lagen om penningtvätt måste vi på Moank säkerställa var pengarna som du tänkt lösa lånet med kommer från. Detta säkerställer vi genom inhämtande av underlag i form av exempelvis nytt låneavtal, gåvobrev, kvitto etc. beroende på var pengarna kommer från.

Hur hanteras mina personuppgifter?

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med Moanks personuppgiftspolicy.

Hur ser jag mitt årsbesked?

Gå in på Mina sidor och öppna sidan “dokument”, där kan du ladda ner ditt årsbesked.

Hur ser jag mitt kontoutdrag?

Gå in på Mina sidor.

Vad är maximala beloppet som jag kan sätta in?

Högsta belopp att sätta in är 1 050 000 kronor kr.

När kommer insättningen på mitt sparkonto?

Du kan normalt se insättningen på ditt konto efter 1-3 bankdagar efter att du gjort insättningen via Bankgiro.

När betalas räntan ut?

Den 31 december varje år eller då kontot avslutas.

Hur informeras jag om en ränte- eller avgiftsändring?

På Mina sidor.

Är det möjligt att ha två kontohavare på ett sparkonto?

Nej.

Finns det en över beloppsgräns på Moanks sparkonto?

Ja, det är 1 050 000 kronor kronor.

Omfattas Moank av statlig insättninggaranti?

Ditt sparande hos Moank omfattas av den statliga insättningsgarantin. Det innebär att staten garanterar dina insättningar upp till en summa om 1 050 000 kronor kronor om något skulle hända din bank eller sparinstitut. Läs mer om skyddet hos Riksgälden.

Kommer min intjänade ränta att beskattas?

Skatteavdrag eller avdrag enligt annat myndighetsdirektiv görs av Moank enligt vid var tid gällande lagar och bestämmelser. Information om aktuell räntesats, efter att kontot har öppnats, framkommer på Mina sidor.

Hur beräknas den rörliga räntan?

Räntan kapitaliseras årsvis eller då kontot avslutas. Ränta på innestående medel på konto beräknas för samtliga kalenderdagar under året. Räntan beräknas på faktiskt antal dagar med hänsyn tagen till skottår. Ingen ränta utgår på insättningsdagen.

Vad är den rörliga räntan?

Ränta utgår enligt den räntesats som Moank vid var tid allmänt tillämpar för sparkontot och anges som effektiv årsränta.

Vad innebär rörlig ränta?

Ränta på innestående medel på sparkonto Flex är rörlig. Ränta utgår enligt vad Moank vid var tid i allmänhet tillämpar för sparkonto Flex och förbehåller sig rätten att när som helst ändra räntesatsen. Moank lämnar underrättelse om ändrad räntesats på Mina sidor.

Är mina pengar säkra hos Moank?

Ja, sparkonto hos Moank omfattas av den statliga insättningsgarantin, vilket innebär att du får ersättning av staten om Moank skulle gå i konkurs. Läs mer hos Riksgälden.

Vad krävs för att kunna öppna ett sparkonto?

Du behöver vara minst 18 gammal, ha ett svenskt personnummer och vara bokförd i Sverige. Du behöver även ha tillgång BankID så att du kan verifiera din identitet.

Kan jag öppna ett sparkonto om jag inte har ett svenskt bankkonto?

Nej, du behöver skaffa ett svenskt bankkonto först.

Kan jag öppna ett sparkonto om jag inte är folkbokförd i Sverige?

Nej, du måste vara bosatt i Sverige.

Kan jag öppna ett sparkonto till mitt barn som är minderårig?

Nej, vi erbjuder endast sparkonto för privatpersoner som fyllt 18 år.

Kan jag öppna ett konto utan BankID?

Nej, du behöver ett BankID.

Kostar det något att öppna ett sparkonto?

Nej, det kostar inget.

Kan jag öppna flera sparkonton?

Ja, du kan ha flera sparkonton.

Hur öppnar jag ett sparkonto?

Öppna ett sparkonto genom att klicka på knappen 'Öppna sparkonto'

Varför ser sidan konstig ut i min webbläsare?

Moank fungerar på iOS och Android, och i webbläsarna, IE 9 och uppåt, samt senaste versionerna av Chrome, Safari och Firefox.

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa Mobilt BankID genom sin bank. Ta kontakt med din bank så hjälper de dig.

Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är en e-legitimation som gör det möjligt att identifiera dig och ingå avtal på internet.

Varför får jag inga AVIer skickade till min e-post?

Ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig att uppdatera dina kontaktuppgifter.

Mitt lån har ej dragits på autogiro, vad beror det på?

Det kan bero på ett flertal faktorer. Antingen har signeringen av autogiro inte blivit fullständig då du efter att ha gett autogiromandat genom vår hemsida inte gått tillbaka till din låneöversikt på Mina sidor och valt konto för autogirodragning. Det kan också bero på att den 28:e inträffade på en helgdag och därmed kommer autogirodragningen att ske en eller ett par dagar senare. Slutgligen kan det ha berott på att det inte fanns tillräcklig täckning på kontot vid dagen för dragning.

Vilken dag dras det på autogiro?

Autogiro dras den 28:e varje månad. Inträffar den 28:e på en helgdag kommer autogiro att dras nästkommande bankdag.

Hur lägger jag upp autogiro?

Du ansluter till autogiro genom att logga in på Mina sidor. Där hittar du information om hur du går tillväga.

Vart kan jag se min faktura?

Du kan ta del av din månadsavi i inloggat läge på Mina sidor.

Är Moank säkert?

Ja, vi använder samma system som bankerna. Alla datafiler hanteras i en skyddad miljö. Moank står under Finansinspektionens tillsyn.

Vad är Moank?

Med hjälp av innovation och ny teknik erbjuder Moank lån och finansiella produkter till attraktiva villkor. Alltid enkelt, personligt och anpassat efter dina behov. Moank vill bidra till en sund och ansvarsfull utlåning genom lyhördhet för dina ekonomiska förutsättningar för en god och hållbar privatekonomi. Du kan därför alltid känna dig trygg när du ansöker och blir beviljad lån hos oss.

Hur kontaktar jag kundtjänst?

Vid frågor kan du chatta via vår hemsida www.moank.se eller ringa vår kundtjänst på 08-520 059 55. Kundtjänsten är öppen måndag till fredag kl 09:00 till 18:00. Under dessa tider och övriga tider når du oss per e-post info@moank.se.

Är Moank säkert?

Ja, vi använder samma system som bankerna. Alla datafiler hanteras i en skyddad miljö. Moank står under Finansinspektionens tillsyn.

Vad är Moank?

Med hjälp av innovation och ny teknik erbjuder Moank lån och finansiella produkter till attraktiva villkor. Alltid enkelt, personligt och anpassat efter dina behov. Moank vill bidra till en sund och ansvarsfull utlåning genom lyhördhet för dina ekonomiska förutsättningar för en god och hållbar privatekonomi. Du kan därför alltid känna dig trygg när du ansöker och blir beviljad lån hos oss.

Hur kontaktar jag kundtjänst?

Vid frågor kan du chatta via vår hemsida www.moank.se eller ringa vår kundtjänst på 08-520 059 55. Kundtjänsten är öppen måndag till fredag kl 09:00 till 18:00. Under dessa tider och övriga tider når du oss per e-post info@moank.se.

Kommer min nuvarande ränta att förändras på grund av övergången till Morrow Bank?

Efter övergången är det Morrow Banks allmänna villkor som börjar gälla för ditt lån, då du inte längre är kund hos Moank. Kontakta Morrow Bank i december för frågor om dina villkor eller ditt lån.

Vad händer med min låneskyddsförsäkring vid övergången till Morrow bank?

I samband med att Morrow Bank tar över som kreditgivare sägs ditt låneskydd hos AXA upp. Om du uppfyller kraven kommer du automatiskt att bli ansluten till en försäkring när lånet övergår till Morrow Bank, du kommer att få mer information från Morrow Bank gällande detta. För skador som uppstod innan 1 december ska du kontakta AXA. Telefon: 08-517 614 06, enklast att anmäla skada på webben: http://clp.partners.axa/se/skada

Vilka är Morrow bank?

Morrow Bank är en nordisk bank med huvudkontor i Norge med fokus på lån och kreditprodukter. I januari 2026 blir Morrow Bank officiellt en svensk bank, Morrow Bank AB. Läs mer här: https://morrowbank.se/artiklar/morrow-bank-blir-svensk

Varför kommer Moank inte längre erbjuda privatlån?

Moank har valt att för tillfället inte erbjuda privatlån, för att kunna fokusera på andra satsningar framåt. Samtidigt stänger vi inga dörrar för framtiden, det är möjligt att Moank kommer tillbaka med nya typer av konsumentlån längre fram.

Om jag inte har autogiro, hur får jag fakturan från Morrow Bank?

Du kommer att motta din faktura via post. Du kan även hitta den digitalt på ”My pages” på www.morrowbank.se.

Kommer min avbetalningstid eller månadskostnad förändras på grund av övergången till Morrow Bank?

Nej, din återbetalningstid påverkas inte av övergången till Morrow Bank. Morrow Bank kommer att skicka nya allmänna villkor till dig efterhand.

Mitt lån är hos inkasso? Hur påverkar det här mig i övergången till Morrow Bank?

Om du har en pågående betalning hos ett inkassobolag, påverkas du inte av flytten till Morrow Bank, utan fortsätter betala till inkassobolaget som vanligt.

Jag har autogiro, vad ska jag göra i och med övergången till Morrow Bank?

Ditt autogiromedgivande kommer automtiskt att flyttas över, du behöver inte göra något. Autogiromedgivandet för Moank AB kommer att sägas upp i samband med övertagandet, varefter Morrow Bank kommer att överta autogiromedgivandet och därefter vara betalningsmottagare. Idag är autogiromedgivandet kopplat till Moank AB 559000-0237 med BG 5495-0928, efter övertagande av autogiromandatet kommer det vara kopplat till Morrow Bank 955759-3739 med BG 169-0858. Flytten kommer att ske med automatik och du behöver inte göra något.

Varför samlar ni in bankkontodata?

Bankkontodata hjälper oss att göra en bättre kreditbedömning baserad på realtidsdata, som exempelvis inkomstverifiering. Vilket därmed innebär att vi kan utforma individanpassade erbjudande till kund. Dessutom hjälper detta oss att förhindra bedrägeri, penningtvätt och finansiering av terrorism.

Kan jag förtidsinlösa mitt lån?

Om du vill betala tillbaka i förtid så kan du meddela kundtjänst på info@moank.se vilken dag du vill lösa lånet. Du erhåller sedan belopp och betalningsuppgifter.

Vad händer om jag inte kan betala tillbaka mitt lån?

Om du vet att du inte kommer ha någon möjlighet att betala tillbaka så vill vi att du tar kontakt med oss så att vi tillsammans kan lösa situationen. Om du inte har täckning på ditt bankkonto när vi drar pengarna kommer vi att skicka en påminnelse till dig. Påminnelser medför extra kostnader för dig.

Hur betalar jag tillbaka på mitt lån?

Du betalar enkelt tillbaka lånet via autogiro. Det avtalade beloppet dras varje månad på förfallodagen (28e varje månad). Du slipper därför själv hålla reda på när du och hur du ska betala tillbaka lånet.

Vad innebär effektiv ränta?

Med effektiv ränta avses den faktiska kostnaden för ett lån utryckt som en årlig räntesats på kreditbeloppet. Den effektiva räntesatsen beräknas som om räntan betalas en gång per år varpå skillnader uppstår mot den nominella räntan när betalningar sker varje månad.

Vad kostar det?

Räntan bestäms individuellt och baseras på din kreditprofil som påverkas av flera faktorer. Vi kan på förhand inte ge något besked om din individuella ränta. Räntan sätts individuellt mellan 4,90 % - 14,95 %. Uppläggningsavgift utgår som en engångsavgift vid tecknande av lån på 395 kr. Månadsavier som skickas per post kostar 39 kr/avi. Autogiro är avgiftsfritt.

Varför har min låneansökan inte beviljats?

Vi gör en kreditprövning på alla våra kunder. Om kreditprövningen visar att du kan få svårigheter att betala tillbaka lånet så beviljar vi inte lånet till dig. Vi vill inte att du ska hamna i en svår ekonomisk situation.

Var hittar jag mitt låneavtal?

Du hittar ditt låneavtal i inloggat läge på Mina sidor.

Kan jag lösa lånet i förtid?

Det går bra att lösa lånet i förtid, för att göra detta behöver du kontakta vår kundtjänst. Enligt lagen om penningtvätt måste vi på Moank säkerställa var pengarna som du tänkt lösa lånet med kommer från. Detta säkerställer vi genom inhämtande av underlag i form av exempelvis nytt låneavtal, gåvobrev, kvitto etc. beroende på var pengarna kommer från.

Kan jag ta ut mina pengar när jag vill?

Du kan alltid ta ut dina pengar när du vill. Har du ett fasträntekonto tillkommer en uttagsavgift om du tar ut pengarna innan löptidens slut.

Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?

Antingen gör du en insättning direkt genom din egen bank till vårt BG-nummer, sparkontots kontonummer skall då anges som OCR-nummer. Eller så gör du en engångsinsättning direkt i inloggat läge på vår hemsida. Då ger du ett autogiormedgivande så att vi kan dra pengarna direkt från ditt konto.

Kan man sätta upp ett automatiskt månadssparande?

Ja, för Moank Flex och Moank Flex Plus sätter du enkelt upp ett månadssparande i inloggat läge på mina sidor på valfritt belopp och valfri dragningsdag.

Hur hanteras mina personuppgifter?

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med Moanks personuppgiftspolicy.

Hur ser jag mitt årsbesked?

Gå in på Mina sidor och öppna sidan “dokument”, där kan du ladda ner ditt årsbesked.

Hur ser jag mitt kontoutdrag?

Gå in på Mina sidor.

Vad är maximala beloppet som jag kan sätta in?

Högsta belopp att sätta in är 1 050 000 kronor kr.

När kommer insättningen på mitt sparkonto?

Du kan normalt se insättningen på ditt konto efter 1-3 bankdagar efter att du gjort insättningen via Bankgiro.

När betalas räntan ut?

Den 31 december varje år eller då kontot avslutas.

Hur informeras jag om en ränte- eller avgiftsändring?

På Mina sidor.

Är det möjligt att ha två kontohavare på ett sparkonto?

Nej.

Finns det en över beloppsgräns på Moanks sparkonto?

Ja, det är 1 050 000 kronor kronor.

Omfattas Moank av statlig insättninggaranti?

Ditt sparande hos Moank omfattas av den statliga insättningsgarantin. Det innebär att staten garanterar dina insättningar upp till en summa om 1 050 000 kronor kronor om något skulle hända din bank eller sparinstitut. Läs mer om skyddet hos Riksgälden.

Kommer min intjänade ränta att beskattas?

Skatteavdrag eller avdrag enligt annat myndighetsdirektiv görs av Moank enligt vid var tid gällande lagar och bestämmelser. Information om aktuell räntesats, efter att kontot har öppnats, framkommer på Mina sidor.

Hur beräknas den rörliga räntan?

Räntan kapitaliseras årsvis eller då kontot avslutas. Ränta på innestående medel på konto beräknas för samtliga kalenderdagar under året. Räntan beräknas på faktiskt antal dagar med hänsyn tagen till skottår. Ingen ränta utgår på insättningsdagen.

Vad är den rörliga räntan?

Ränta utgår enligt den räntesats som Moank vid var tid allmänt tillämpar för sparkontot och anges som effektiv årsränta.

Vad innebär rörlig ränta?

Ränta på innestående medel på sparkonto Flex är rörlig. Ränta utgår enligt vad Moank vid var tid i allmänhet tillämpar för sparkonto Flex och förbehåller sig rätten att när som helst ändra räntesatsen. Moank lämnar underrättelse om ändrad räntesats på Mina sidor.

Är mina pengar säkra hos Moank?

Ja, sparkonto hos Moank omfattas av den statliga insättningsgarantin, vilket innebär att du får ersättning av staten om Moank skulle gå i konkurs. Läs mer hos Riksgälden.

Vad krävs för att kunna öppna ett sparkonto?

Du behöver vara minst 18 gammal, ha ett svenskt personnummer och vara bokförd i Sverige. Du behöver även ha tillgång BankID så att du kan verifiera din identitet.

Kan jag öppna ett sparkonto om jag inte har ett svenskt bankkonto?

Nej, du behöver skaffa ett svenskt bankkonto först.

Kan jag öppna ett sparkonto om jag inte är folkbokförd i Sverige?

Nej, du måste vara bosatt i Sverige.

Kan jag öppna ett sparkonto till mitt barn som är minderårig?

Nej, vi erbjuder endast sparkonto för privatpersoner som fyllt 18 år.

Kan jag öppna ett konto utan BankID?

Nej, du behöver ett BankID.

Kostar det något att öppna ett sparkonto?

Nej, det kostar inget.

Kan jag öppna flera sparkonton?

Ja, du kan ha flera sparkonton.

Hur öppnar jag ett sparkonto?

Öppna ett sparkonto genom att klicka på knappen 'Öppna sparkonto'

Hur nyttjar jag min försäkring?

Om du har försäkring via AXA läs mer om dina villkor här www.moank.se/laneskydd , eller anmäl skadan direkt på webben genom följande länk: https://service.axapartners.se/

Kan man avsluta låneskyddet?

Ja. Det finns inte heller någon bindningstid på försäkringen.

Vad krävs för att teckna ett låneskydd?

Kraven för att kunna teckna låneskyddet är följande: *Bosatt i Sverige. * Tillsvidareanställd. *Jobbar minst 17 timmar/vecka. *18 - 64 år gammal. *Fullt frisk och arbetsför. *Har ingen kännedom om sjukdomstillstånd, skada, allvarlig sjukdom eller förestående sjukskrivning. *Är inte medveten om en kommande uppsägning.

Vad täcker låneskyddet?

Låneskyddet täcker kostnaderna för dina månadsbetalningar hos oss, maximalt 15 000 kr/mån/lån, i upp till 12 månader om du skulle råka ut för något av följande: * Sjukskrivning (om minst 50%) som varar mer än 30 dagar på grund av olycksfall eller sjukdom. * Ofrivillig arbetslöshet som varar mer än 30 dagar. Vid kritisk sjukdom såsom cancer, stroke och hjärtattack kan försäkringen betala ut ett engångsbelopp om 50 000 kronor till dig. Vid dödsfall kan försäkringen lösa hela lånet upp till 600 000 kronor.

Hur mycket kostar låneskyddet?

Premien för låneskyddet är 6,5% av månadskostnaden för lånet.

Varför ser sidan konstig ut i min webbläsare?

Moank fungerar på iOS och Android, och i webbläsarna, IE 9 och uppåt, samt senaste versionerna av Chrome, Safari och Firefox.

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa Mobilt BankID genom sin bank. Ta kontakt med din bank så hjälper de dig.

Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är en e-legitimation som gör det möjligt att identifiera dig och ingå avtal på internet.

Varför får jag inga AVIer skickade till min e-post?

Ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig att uppdatera dina kontaktuppgifter.

Mitt lån har ej dragits på autogiro, vad beror det på?

Det kan bero på ett flertal faktorer. Antingen har signeringen av autogiro inte blivit fullständig då du efter att ha gett autogiromandat genom vår hemsida inte gått tillbaka till din låneöversikt på Mina sidor och valt konto för autogirodragning. Det kan också bero på att den 28:e inträffade på en helgdag och därmed kommer autogirodragningen att ske en eller ett par dagar senare. Slutgligen kan det ha berott på att det inte fanns tillräcklig täckning på kontot vid dagen för dragning.

Vilken dag dras det på autogiro?

Autogiro dras den 28:e varje månad. Inträffar den 28:e på en helgdag kommer autogiro att dras nästkommande bankdag.

Hur lägger jag upp autogiro?

Du ansluter till autogiro genom att logga in på Mina sidor. Där hittar du information om hur du går tillväga.

Vart kan jag se min faktura?

Du kan ta del av din månadsavi i inloggat läge på Mina sidor.